VOORZITTERS

1972 - 1980

Han Beekman
    1980 - 1992

Het koor heeft altijd professionele dirigenten gehad. De eerste was Evert Heijblok die als grootste verdienste mag worden aangerekend dat hij twaalf sceptische loodsen binnen vijf minuten aan het zingen kreeg. Doordat zijn koorschool hem volledig opeiste moest hij al snel voor een vervanger zorgen.

Dat werd in 1972 Philip Feij, een jonge vent, zeg maar gerust kwajongen, die zich als een vis in het water voelde bij dat stelletje ongeregeld.

Tijdens optredens maakte Philip de blits. Zo kon hij dirigeren met zijn hoofd, waarop een muts met een lange kwast... dikke pret!

Helaas kocht de NCRV hem weg en kwam in 1980 Han Beekman voor het koor staan. Een dirigent die de puntjes op de i ging zetten en vooral aandacht schonk aan de teksten. Hij maakte een diepgaande studie naar de historie van de diverse shanties en bracht het koor op een steeds hoger niveau.

Inmiddels was het aantal leden enorm gegroeid, maar ook de belangstelling in binnen- en buitenland.

Het gevolg was dat Han steeds meer moeite kreeg om zich voor ons koor vrij te maken en zich genoodzaakt zag het dirigeerstokje over te geven.

Léon Bours

1992 - 2015

Rob van der Meule

2015 - heden

In maart 1992 werd Léon Bours, die nog maar nauwelijks was afgestudeerd, zijn opvolger. Daar kwam bij dat we volop bezig waren met de voorbereidingen voor een tournee naar Boston. In een paar maanden tijd moest hij zich het voor hem volkomen nieuw repertoire eigen maken en het koor op het bereikte niveau houden. We kunnen rustig stellen dat hij meteen in het diepe is gegooid en dat hij het er bijzonder goed van af heeft gebracht.

In de jaren negentig werden veel reizen gemaakt en organiseerden we zelf een aantal grote concerten. Léon ontpopte zich ook als een verrassend arrangeur die grote waardering kreeg van bekende meewerkende artiesten en dirigenten. Sindsdien heeft Léon al veel nieuw repertoire voor ons gearrangeerd. Léon overleed helaas, totaal onverwacht, op 49 jarige leeftijd op 12 maart 2015.

Hij werd opgevolgd door Rob van der Meule, een zeer kundige en bekende dirigent en zanger, bekend o.a. door zijn rol in de musical "Les Miserables".

Rob studeerde Solozang aan het Brabants Conservatorium te Tilburg. Als zanger en dirigent voelt hij zich in het lichte genre evengoed thuis als bij de klassieken. Na zijn opleiding vertolkte hij grote musicalrollen in binnen- en buitenlandse theaters. Naast zijn uitvoerend werk is hij ook actief als zangpedagoog, o.a. aan de Zeeuwse Muziekschool. Verder coacht hij zangers, koren en dirigenten en verzorgt workshops op het gebied van stemvorming en presentatie.

Monty van Belzen

2017 - 2022

Einar van Santen

1997 - heden

Monty van Belzen was van 1987 tot 2022 verbonden als accordeonist aan het Scheldeloodsenkoor.
    Op 10-jarige leeftijd koos hij voor de accordeon, en na enkele jaren les heeft hij zich verder ontwikkeld tot een veelzijdig accordeonist. Samen met echtgenote Marina Eckhardt en gitarist Ron Leendertse trad hij landelijk op met Trio Les Amis. In februari 2016 werd het trio uitgenodigd voor een optreden in de Spiegelzaal van Concertgebouw in Amsterdam. Van 1997 tot 2022 was hij vaste muzikale begeleider van het Vlissingse Smartlappenkoor Scharretjoe.
    Van 2010 tot 2015 was hij dirigent van het Vlissingse Accordeonorkest Accordeola, hij was dirigent van Shantykoor Neptunus uit Schouwen-Duiveland.  Het was een logische stap om daar het dirigentschap van het Scheldeloodsenkoor aan toe te voegen.
    Bij afwezigheid van  Rob van der Meule hield Monty van Belzen het koor op de been, er werden ook nieuwe door hem bewerkte Shanties aan het repertoire toegevoegd.

In 2022 is Monty naar Frankrijk verhuisd.

Einar van Santen is een enthousiast koorlid en een leerling van Han Beekman.

Bij afwezigheid van Léon Bours, Rob van der Meule en Monty van Belzen staat Einar van Santen sinds 1997 met enige regelmaat en met veel genoegen voor het koor.