Rusland

In september 1996 reisde het koor op uitnodiging van het Ministerie van Buitenlandse Zaken af naar Rusland. Dit ter gelegenheid van de herdenking van het feit dat 300 jaar geleden Tsaar Peter de Grote naar Nederland reisde om kennis op te doen op het gebied van de scheepsbouw. Dat luidde de start in van de handelsbetrekkingen tussen Rusland en Nederland. De Koninklijke Marine bood ons vervoer aan en zo vlogen we in gezelschap van de voltallige Marinierskapel naar Rusland. Het koor viel de eer te beurt om het Gala Festival, dat in de Music Hall van St. Petersburg werd gehouden, te openen. Dit gebeurde in samenwerking met de Marinierskapel, het legendarische duo ‘Mini & Maxi’ en het Folkloristisch Danstheater. Vele Russische prominenten waren hierbij aanwezig. Nederland werd vertegenwoordigd door Z.K.H. Prins Willem Alexander en een aantal ministers onder aanvoering van minister-president Wim Kok. Ook uit Vlissingen was een delegatie overgekomen onder leiding van burgemeester Jaap van der Doef.

Aansluitend werden gedurende een aantal dagen concerten gegeven in o.a. de Smolny Cathedral en op folkloristische markten. Ook reisde het koor nog naar Novgorod, een oude handelsnederzetting halverwege Moskou, waar het koor zéér gastvrij werd ontvangen en optrad voor een dankbaar publiek.

Er werd een bezoek gebracht aan het zomerpaleis in Pushkin waar Russische soldaten een zakcentje trachten bij te verdienen met het spelen van het Wilhelmus. Uiteraard werden ook de Hermitage en de Petrus-en-Paulusvesting bezocht. In het Moussorgsky Theater werd een ballet bijgewoond waarmee deze concertreis werd afgesloten. Op de terugvlucht werden drankjes geserveerd door onze echtgenotes en verzorgden onze muzikanten nog een afsluitend ‘concert op hoog niveau’.