Inloggen

België

Dit land heeft niet zo'n grote maritieme traditie en ook shanties zijn er zo goed als onbekend. Er zijn wel veel vissersliedjes uit de tijd van de IJslandvaart bewaard gebleven.
In 1972 en 1976 zongen we er voor onze Belgische collega's in Antwerpen en in 1979 nog een keer in Gent voor de Ankerclub. Verder liep België nog niet warm voor de shanties.
Sinds 1993 treden wij er pas regelmatig op. In dat jaar reisden we aan boord van de ‘Eendracht' naar het Antwerpse Eurosail. Tijdens dit evenement werden we door onze vaste begeleiders goed in de vochtige watten gelegd. Ook het optreden aan boord van de Deense ‘Danmark', samen met de bemanning en onder dirigent kapitein Fosshammer, zullen we niet licht vergeten.
Eind 1993 vroeg de vriendenkring Zeehaven Brugge-Zeebrugge ons voor een optreden. In 1995 traden we zelfs tweemaal op voor onze zuiderburen: in mei tijdens de Havenfeesten in Blankenberge en in november was de Vriendenkring Noordzee in het Feestpaleis te Oostende onze gastheer.

Eind jaren negentig togen we nog enkele malen naar België waar inmiddels in Blankenberge ook een shantykoor was opgericht. We traden o.a. nog op tijdens het evenement Sail Zeebrugge en in het Belgische Casteau, tijdens een receptie van SHAPE voor de ambassadeurs van de NATO. Deze avond verzorgden we samen met de steelband van de Koninklijke Marine. In juli 2001 was het koor weer aanwezig op het groots georganiseerde Sail Antwerpen. De loodsboot ‘Mirfak' stond ons ter beschikking en verder waren er een groot aantal Tall Ships naar de Scheldestad gekomen. Er werd veelvuldig opgetreden o.a. bij de ontvangst van de captains in het monumentale stadhuis en natuurlijk op de diverse schepen. Uitzonderlijk was het ingelaste programma in Lillo, waar we een optreden verzorgden voor de Vlaamse Gemeenschap.
Later in het jaar werd afgereisd naar Zeebrugge voor een ander uitzonderlijk optreden. Gezagvoerder Bart Visser van de P&O veerboot ‘Nordsun' maakte zijn laatste reis en nam afscheid van zijn varende carrière. Dat dit evenement werd besloten met een toast aan boord is duidelijk. Weer een geheel andere maritieme gebeurtenis voerde ons in 2003 naar Antwerpen. Daar werd de nieuwe sleepboot van de U.R.S., de ‘Union Manta' gedoopt. Het was een speciaal gebeuren onder de oude overkapping van de Scheldekaai. De akoestiek was matig, maar de drank en hapjes zorgden voor een opgewekte stemming en na afloop kregen we een deskundige en uitgebreide rondleiding op dit nieuwe superschip.

Ook in 2004 werden we weer uitgenodigd door de organisatie van Sail Antwerpen voor de komst van de schepen van de Tall Ships Race naar de Scheldestad. Deze Sail Antwerpen was weer een hoogtepunt van het jaar. Het koor had de loodsboot ‘Mirfak' ter beschikking voor transport en accommodatie. Bij de officiële ontvangst van de captains in de mooie ambiance van het prachtige Stadhuis van Antwerpen kwamen de optredens in oud uniform goed tot hun recht. Verder traden we op in de Royal Belgium Yachtclub tijdens het Captain's diner en daarnaast nog vele keren aan boord van de grote zeilschepen langs de Scheldekaai. De aanwezigheid van het koor werd door de organisatie dusdanig op prijs gesteld dat we bij het afscheid werden uitgenodigd voor hetzelfde evenement in 2006. Een mooiere waardering kun je niet wensen. Bijzonder was ook het uitstapje naar België in 2005, waar in de vissersplaats Koksijde het 11e Festival van het Volkslied aan Zee werd gehouden. Het werd een gezellig optreden op het binnenplein van het Nationaal Visserijmuseum.

Blankenberge, Havenfeesten, 12 mei 2018.

Met de bus naar Blankenberge.

Ook hier weer een druk bezocht havenfeest met een enorm veel gevarieerd  aantal koren. Na afloop was iedereen in de gelegenheid om, in kleine groepjes, het avondmaal te gebruiken in een van de vele restaurants.