Shanty-Musicals

‘Een reis rond de wereld'

Al snel na ons eerste optreden vonden wij zingen alléén niet voldoende. We wilden het publiek ook iets laten zien over het leven aan boord en de entourage waarin onze liedjes thuishoorden. Dat kon alleen maar aan boord van een schip. Onze eigen decorbouwers begonnen in 1973, onder leiding van Joop Ham, met de brik ‘Sallie Sinke'. We wilden echter met een windjammer de Grote Reis op.

Tijdens de viering van ons eerste lustrum was ‘De Schoone Waardin' klaar en daarmee onze eerste shanty-musical een feit. ‘Een reis naar de West in 1841', bestaande uit drie scènes: in de havenkroeg, in het vooronder en aan dek. In deze musical werd het zeemansleven geschetst met de daarbij passende liederen. De musical was zéér succesvol en werd niet alleen overal in Nederland, maar ook vertaald in de landstalen, in Duitsland en Engeland opgevoerd. Aan deze musical werd meegewerkt door de Molukse dansgroep ‘The Seventh Heaven' uit Koudekerke.

Na vijftien jaar en meer dan veertig opvoeringen waren we aan iets nieuws toe en ook aan nieuwe, wat gemakkelijker te transporteren decors. Tijdens DelfSail 1991 was het zover: schrijver/decorontwerper Rinus van Es en regisseur Ruud Visser waren tevreden. Het decor was in de vereiste minimumtijd op en om te bouwen. Tijdens de show waren er maar liefst drie verschillende schepen te bewonderen! De koorleden leverden naast het zingen ook goede acteerprestaties in de drie scènes: het vertrek uit Liverpool van de ‘Constance', de overwintering van de ‘Pequod' en de reis van ‘De Schoone Waardin' door de Indische Oceaan, via Indië, de Zuidzee-eilanden en Kaap Hoorn terug naar Hellevoetsluis.

Voor deze show werd ook een dansgroep gestart, bestaande uit koorleden en enkele echtgenotes. De voormalige beroepschoreografe Olive Lokerse kwam ook voort uit eigen gelederen. In elke scène zat tenminste één dans.

De exotische dansen in Indië en op de Zuidzee-eilanden werden verzorgd door de Molukse dansgroep ‘Sinar Melati' uit Oost-Souburg. Tijdens onze ‘gewone' optredens brachten we de dansen, als welkome afwisseling, ook ten tonele. Ook van de nieuwe show werden weer delen vertaald en in Engeland, Duitsland en de Verenigde Staten opgevoerd. Voor Sail Amsterdam en volgende opvoeringen werd een schitterende programmafolder van de show ontworpen.

‘Shadows of Time'©

Ook aan de succesvolle musical ‘Een reis rond de wereld' kwam tenslotte een eind. De laatste opvoering was in 1996 in de schouwburg van Middelburg ter gelegenheid van de viering van het 25 jarig bestaan van het koor. In 1998 vonden we tekstschrijver en collega Jan van Gaalen bereid om een nieuwe musical te schrijven. Deze musical, met als titel ‘Shadows of Time'©, is qua opzet en uitvoering gemaakt volgens een nieuw concept.

Video en digitale techniek deden nu ook hun intrede bij het Scheldeloodsenkoor. De theatergroep waarin de partners van de koorleden participeerden werd fors uitgebreid zodat de totale cast nu uit zo'n 70 personen bestaat, onder regie van Mia Klaaijssen. Ook de choreografie - Ria van Broekhoven, kostuums - Carla Ekelschot en grime - Tineke van Gaalen, werd nog professioneler aangepakt.

Zo vond in juni 1999, na een jaar van voorbereiding en repeteren, een succesvolle try-out plaats in ‘de Bolder' op Vlieland, waar we te gast waren bij het Vlielander Zeemanskoor. Gelukkig waren er ook positieve kritiekpunten waar we heel blij mee waren. Deze kritiek werd zo goed mogelijk verwerkt en in februari 2000 volgde de echte première in het Arsenaaltheater in Vlissingen. Er waren drie voorstellingen nodig om aan de vraag naar kaartjes te voldoen en het waren dan ook drie succesvolle avonden.

‘Shadows of Time'© is inmiddels al weer vele keren in diverse theaters in het land opgevoerd. Ook is deze musical in 2001 in Duitsland opgevoerd in de schouwburg Elbeforum t.g.v. Sail Brunsbüttelkoog.

Bij het Zeeuws Centrum voor Amateurtoneel werd de musical goed ontvangen. Door de jury van deze instelling werd de musical genomineerd voor de Zeeuwse toneelprijs. Voor de choreografie werd de felbegeerde prijs, de ‘Electra', toegekend.

Op 20 mei 2006 vond er weer een opvoering op Vlieland plaats van de inmiddels flink veranderde musical. Voor deze gelegenheid werd er door Jan v, Gaalen een flinke extra scène geschreven waardoor een aantal leden van het Vlielander Zeemanskoor mee konden spelen in de musical. Dit alles tot merkbaar genoegen van de Vlielandse bevolking.

"Michiel de Ruyter" en "Willem de Vlaemingh"