Inloggen

Noorwegen

In juni 2000 ontving het koor via het Ministerie van Buitenlandse Zaken een uitnodiging van de Noorse stad Flekkefjord. Het betrof een verzoek om een bijdrage te leveren aan de herdenking van 400 jaar handelsbetrekkingen die deze stad al onderhoud met Nederland.

Het koor werd uitgenodigd voor de Hollenderfestivalen in de zuidelijk gelegen havenstad Flekkefjord. De duizenden heipalen waarop de stad Amsterdam en haar beroemde stadhuis in de 17e eeuw gebouwd is werden verscheept via Flekkefjord, vandaar deze eeuwenoude betrekkingen. In Flekkefjord is ook een stadsdeel ‘Hollanderbayen' dat aan deze periode herinnert. Het werd een zeer afwisselende week daar in zuid Noorwegen. Als gastheer traden op het Gemeentebestuur en de Flekkefjorder Sangforening.

Op vrijdag 23 juni 2000 begon deze reis, zoals alle buitenlandse reizen, heel erg vroeg in de Nederlandse Loodsen Sociëteit op de boulevard in Vlissingen. Met bussen naar Schiphol en vandaar met Scandinavian Airways via Kopenhagen naar Stavanger. In verband met de grootte van de groep werden we verdeeld in twee groepen ondergebracht. Een groot aantal in een hotel in Flekkefjord dat daarmee dan ook vrijwel vol was, het andere deel in bungalows op een camping in Egenes, even buiten Flekkefjord. Daar waren ook enkele leden neergestreken die met eigen camper/caravan waren gekomen om later verder te trekken. Dezelfde avond al werden we ingescheept op de 'Veteran-ship' om het ontsteken van het 'St. Hans' vreugdevuur op een ponton in de fjord bij te wonen. Na terugkeer, 's avonds om half elf, vond al ons eerste optreden plaats nabij de steiger. Zaterdag begon met een vaartocht naar het eiland Hydra waar een schaaldierenfestival gaande was en waar we optraden i.s.m. de Flekkefjord Sangforening. Heel bijzonder was onze gezongen medewerking aan de kerkdienst op zondagmorgen in het oude achthoekige houten kerkje stammend uit de 15e eeuw. Het was een indrukwekkende kerkdienst, afwisselend in het Noors, Engels en zelfs een stukje in het Nederlands. Deze dag werd verder gevuld met allerlei festiviteiten in Flekkefjord onder een stralende zon. Maandagmorgen maakten we pas goed kennis met het prachtige plaatsje d.m.v. een stadswandeling met een gids. Dinsdag hadden we een excursie per schip door de Lysefjord, 42 km lang met wanden tot 1000 meter hoog, waaronder de befaamde Preihestolen (600 m). Bijzonder was dat dit schip tevens als postboot fungeerde waardoor er in de meest afgelegen 'nederzettingen' werd aangelegd. Woensdag hadden we bij gebrek aan een schouwburg een gezamenlijk optreden met de Flekkefjord Sangforening in de bioscoopzaal.

Donderdagavond tijdens een optreden in het plaatselijke park bij Madame Mølbach regende het helaas. Ook vrijdag vertrokken we nog met lichte regen voor een bustocht maar al snel klaarde het op en werd het een zonnige dag. We reden door het prachtige landschap naar de oudste vuurtoren, het Lyndeness fyr uit 1655. Dat de barbecue later op vrijdag weer in het water viel lag niet aan onze gastvrije Noren, maar aan de weergoden. Toch werd het een bijzonder gezellige avond met lekker eten en drank onder veel parapluies en een deel gelukkigen onder een afdak. Zaterdag nog een gezamenlijk optreden, een ontvangst in het gemeentehuis en een concert in het Museum voor de deelnemers aan het seminar over de handelsbetrekkingen tussen Noorwegen en Nederland. Verder was er nog een ingelast optreden voor een emigrantenfestival in Kvinesdall, een in de buurt gelegen plaatsje. Een korte bustocht, een leuk optreden, prachtig weer en een hartelijke ontvangst met een vorstelijke lokale (panne)koekenlunch maakten dit weer tot een mooie dag.

Tenslotte nog een laatste optreden op een oude kotter voor het Firat Maritiem Hotel, warm applaus en binnen stond de champagne klaar.

Hiermee werd deze bijzondere reis naar Noorwegen afgesloten. Bus en vliegtuig brachten het koor weer naar huis.