Duitsland

De Lotsengesangverein ‘Knurrhahn' Kiel-Holtenau is het oudste shantykoor ter wereld. Het werd in 1929 opgericht toen er door de ijsgang geen scheepvaartverkeer mogelijk was in het Kieler kanaal. De loodsen konden niet werken, dus dronken ze een glas en nog een paar, waarna ze gingen zingen... Velen waren kapiteins van oude windjammers geweest die de shanties nog echt als werklied gekend en gezongen hadden. Het toen opgerichte koor was ons grote voorbeeld en we onderhouden al heel lang goede contacten.

Sinds 1972, toen we gezamenlijk met het Duitse koor zongen tijdens de cérémonie protocollair van de Olympische zeilwedstrijden, hebben we Kiel zeven keer bezocht en is het Duitse koor even zovele malen op tegenbezoek in Vlissingen geweest.

In 1986 voerden we tijdens de Kieler Woche een deel van onze musical op en dat viel zo in de smaak dat we in 1988 teruggevraagd werden om de volledige musical op te voeren tijdens de viering van het 50-jarig bestaan van de Kieler Verkehrs A.G. in de Ostsee Halle. In 1992 bestond de stad Kiel 750 jaar en we konden het eerste deel van de nieuwe musical opvoeren. Het derde deel brachten we in 1995 wederom in het fraaie Kieler Schloss. Dit ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van het, nu Nord-Ostsee Kanal geheten, werkgebied van onze collega's. In 1999 stond weer een bezoek aan onze Duitse vrienden in Kiel op het programma. Het Lotsenchor ‘Knurrhahn' bestond 70 jaar en dat werd natuurlijk groots gevierd. Zo togen we in mei voor een aantal dagen met de bus naar Kiel. Evenals de vorige keren verbleven veel koorleden bij hun vertrouwde gastgezinnen waardoor al vele vriendschappen zijn ontstaan. We verzorgden er enkele optredens en deze reis werd weer afgesloten met een feestdiner in het prachtige restaurant ‘Dratenhof'.

Op 16 november 2000 overleed ex Oberknurrhahn Klaus Pitschmann waar wij als Scheldeloodsenkoor in onze contacten veel mee te maken hebben gehad. Ons lid Einar van Santen was namens het koor aanwezig bij de dienst en zong daar samen met Knurrhahn Olaf Hartmann 'Fiddlers Green' als afscheidslied.

Brunsbüttel was in 2001 het toneel van een groots gebeuren. Samen met de loodsenkoren Takelure en Knurrhahn waren we daar bijeen ter herdenking van 106 jaar Nord-Ostseekanal. Vele festiviteiten rond de sluizen, maar voor ons lag het hoogtepunt bij de opvoering van onze musical ‘Shadows of Time'© in het theater Elbeforum. De belangstelling en waardering van het publiek was groot.

In mei 2004 was het Scheldeloodsenkoor weer te gast in Kiel bij de Knurrhahn loodsenzangvereniging, nu ter gelegenheid van hun 75-jarig bestaan. Dit jubileum werd wederom gevierd met het loodsenkoor ‘Takelure' uit Brunsbüttel. Een gezamenlijk optreden van deze drie loodsenkoren in de kerk van Wik trok veel publieke belangstelling en was zeer geslaagd. Tijdens het feestdiner werd door onze erevoorzitter Albert Veldkamp een schilderij van de ‘Dar Pormorza' aangeboden, ter herinnering aan dit jubileum. Het is dit Poolse Tall Ship waaraan beide koren zo'n goede herinnering bewaren, vanwege het toezingen van de shanty Rolling Home bij het uitvaren van de Kieler Fjord. Sindsdien is de band tussen de beide loodsenkoren steeds hechter geworden.

Der Vorstand und die Mitglieder des Lotsengesangverein Knurrhahn von 1929 e.V., Kiel gratulieren dem Scheldeloodsenkoor sehr herzlich zu ihrem 35-jährigen Jubiläum !

Es begann alles vor 36 Jahren, als bei dem Festabend des EMPA Fußballturniers 1970 in Rotterdam der Lotsengesangverein Knurrhahn aus Kiel, dessen mitglieder auch zur Fußballmannschaft der Lotsenbrüderschaft aus Kiel zählte, einige von ihren Shanties und Seasongs vortrugen. Die Lotsenkollegen aus Vlissingen waren von der Vorführung offensichtlich sehr beeindruckt und interessierte Mitglieder setzten sich mit der Idee auseinander, in Vlissingen eine Shantychor zu gründen. Als im nächsten Jahr unter dem Vorsitz von Albert Veldkamp der Scheldeloodsenkoor gegründet wurde, hat der Lotsengesangverein Knurrhahn in Kiel, mit dem damaligen Oberknurrhahn Klaus Helms, gerne mit Texten und Noten für die Shanties und Seasongs den Start als Shantychor unterstützt.

Der erste gemeinsame Auftritt des Schelde Loodsen Koor mit dem Lotsengesangverein Knurrhahn fand bereits zur Segel- Olympiade 1972 in Kiel Schilksee statt. Seit dieser Zeit haben sich die beide Chöre immer wieder zu gemeinsamen Veranstaltungen in Vlissingen und Kiel getroffen. Viele Jubiläen wurden mit gemeinsamen Konzerten gefeiert und zahlreiche persönliche Freundschaften sind im Laufe der 35 Jahre entstanden. Somit haben diese beiden Chöre in ihrem Kreis auch einen kleinen Beitrag für die Völkerverständigung zwischen den Niederlanden und Deutschland geleistet. Wir freuen uns über die kameradschaftliche Freundschaft mit unseren Lotsenkollegen in Vlissingen und die persönlichen Freundschaften, die wir über das gemeinsame Singen der Shanties und Seasongs geschlossen haben und über all diese Jahre gepflegt und erweitert haben.

Für die Zukunft wünschen wir unseren Freunden vom Scheldeloodsenkoor weiterhin viel Erfolg bei allen Aktivitäten und ausreichend Nachwuchs für das weitere Bestehen des Chores - und für die Aufrechterhaltung unserer freundschaftlichen Beziehungen.

Helmut Bork, Oberknurrhahn seit 1997

Klaus Helms, Oberknurrhahn 1970 - 1980